گلهای بوستان انقلاب

وبلاگ اطلاع رسانی پایگاه مقاومت شهید دهنوی محله میرآباد ارجمند شهرستان نرماشیر

گلهای بوستان انقلاب

وبلاگ اطلاع رسانی پایگاه مقاومت شهید دهنوی محله میرآباد ارجمند شهرستان نرماشیر

امام سجّاد از دیدگاه اهل‏سنّت

امام سجّاد از دیدگاه اهل‏سنّت خبرگزاری رسا ـ کارشناسان شبکه های وهابی جایگاه حدیثى امام سجاد (ع) راکه تمام صحاح ششگانه (صحیح بخارى، صحیح مسلم، جامع الصحیح ترمذى، سنن ابو داود، سنن نسائى، سنن ابن ماجه) و مسانید اهل تسنّن از ایشان حدیث نقل کرده‏اند ، را منکر شدند. به گزارش سرویس مانیتورینگ خبر گزاری رسا، یکى از وظایفى که بر عهده شیعیان نهاده شده، «شناخت پیشوا و رهبر» مى‏باشد. در یک نگاه کلّى دو راه براى شناخت امام وجود دارد: از دیدگاه احادیث اهل تشیّع و از دیدگاه احادیث اهل تسنّن. در این نوشتار سعى می شود از دیدگاه اهل سنّت گوشه‏اى از شخصیت ممتاز امام زین العابدین (ع) به پیشگاه مخاطبان گرامى تقدیم شود. در یک نگاه ذهبى از بزرگان اهل سنت در «سیر اعلام النبلاء،شمس‏الدین‏ذهبى،ج4،ص386.»، دودمان آن حضرت را این گونه مى‏نویسد: على فرزند حسین فرزند على بن ابى طالب فرزند عبد المطلب فرزند هاشم فرزند عبد مناف مى‏باشد. کنیه ایشان ابوالحسن، ابوالحسین، ابو محمّد و ابو عبداللّه است «موسوعة رجال الکتب التسعة، ج 3، ص 64» لقب ایشان زین العابدین، سجّاد، هاشمى، علوى، مدنى، قرشى، على اکبر «سیر اعلام النبلاء، ج 4، ص 386» و برخى ایشان را على اصغر4 دانسته‏اند. «الطبقات الکبرى، ابن سعد، ج 5، ص 222.» به ایشان «ابن الخیرتین» نیز مى‏گویند، به خاطر این که پیغمبر فرمود: خداوند متعال از میان بندگان خود، دو گروه را برگزیده است؛ از میان عرب، قریش و از عجم، فارس را برگزید. پدر بزرگوار امام سجّاد از قریش و مادر ایشان از ایران مى‏باشد، لذا به ایشان فرزند دو خیر مى‏گویند. «وفیات الاعیان، ج 3، ص 267» «ذوالثَّفنات» لقب دیگرى است که به آن حضرت داده‏اند. چرا که ایشان بر اثر عبادت و نماز بسیار، جایگاه‏هاى سجده‏اش همانند زانوى شتر پینه بسته بود. «وفیات الاعیان، ج 3، ص 274» پدر بزرگوارش حسین بن على و مادرش دختر یزدگرد سوم مى‏باشد. در نام مادرش اختلاف است برخى ایشان را سلاّفه، سلاّمه، غزاله و شاه زنان نامیده‏اند.« سیر اعلام النبلاء، ج 4، ص 386» آن حضرت در سال 38 هجرى در مدینه به دنیا آمد و در دوران خلافت ولید بن عبدالملک به شهادت رسیده و بدن مطهّرش در قبرستان بقیع کنار قبر عموى گرامى‏اش امام حسن مجتبى به خاک سپرده شد.« سیر اعلام النبلاء، ج 4، ص 386 و 391» سالى که امام در آن رحلت نمود را سال «سَنَةُ الفقهاء» نامیدند به دلیل این که در این سال بسیارى از فقهاى مدینه رحلت کردند. «تاریخ الامم و الملوک، ابن جریر طبرى، ج 4، ص 25» امام سجاد از لحاظ طبقه رجال حدیث، از تابعین بوده «ذکر اسماء التابعین، دارالقطنى، ج 1، ص 248 »و از طبقه دوم مى‏باشد «الطبقات، خلیفة بن خیاط، ص 417 »ولى برخى ایشان را از طبقه سوم مى‏دانند. «موسوعة رجال الکتب التسعة، ج 3، ص 64.» جایگاه علمى و حدیثى ایشان بدین صورت است که تمام صحاح ششگانه (صحیح بخارى، صحیح مسلم، جامع الصحیح ترمذى، سنن ابو داود، سنن نسائى، سنن ابن ماجه) و مسانید اهل تسنّن از ایشان حدیث نقل کرده‏اند. بعنوان مثال بخارى در کتاب خود « رجال صحیح بخارى، ، ج 2، ص 527.»در ابواب تهجّد، نماز جمعه، حج و بعضى از مسائل تاریخى و مُسلم نیز در کتاب خود «رجال‏صحیح‏مسلم،ابن‏منجویه‏اصفهانى،ج2،ص53» در مباحث صوم، حج و فرائض، فِتَن، ادب و سایر مسائل تاریخى از امام سجّاد علیه‏السلام حدیث نقل کرده‏اند. ذهبى مى‏نویسد: ایشان از بسیارى از بزرگان حدیث نقل کرده است: از پیامبر و امام على بن ابى طالب به صورت مرسل، از حسن بن على، حسین بن على (پدرش)، عبداللّه بن عباس، صفیّه، عایشه، ابو رافع. و متقابلاً افرادى چون: محمّد بن على (امام باقر)، زید بن على، ابو حمزه ثمالى، یحیى بن سعید، ابن شهاب زهرى، زید بن اسلم و ابوالزناد از ایشان حدیث نقل کرده‏اند «سیر اعلام النبلاء، ج 4، ص 386» آشنای حِلّ و حرم در یکى از ایّام، هشام بن عبدالملک (قبل از خلافت وى) به زیارت خانه خدا آمده و قصد تبرّک جستن به حجر الاسود را داشت که بر اثر ادحام جمعیت به عقب رانده شد و با همراهان خود به گوشه‏اى از حرم رفته و از دور نظاره گر خیل جمعیت بودند که ناگهان دیدند امام زین‏العابدین علیه‏السلام به طرف حجر الاسود مى‏رود و مردم به احترامِ ایشان راه را باز کرده و امام توانست حجر الاسود را استلام کند. یکى از اطرافیان هشام که از دمشق آمده بود و آن شخص را نمى‏شناخت، از هشام پرسید: این شخص کیست؟ هشام با این که او را مى‏شناخت اظهار بى اطلاعى کرد. در این هنگام ابوفراس فرزدق (م 110 ه.) گفت: من او را مى‏شناسم و در وصف امام چنین سرود: هذا الذى تعرف البطحاء و طأته و البیت یعرفه و الحلّ و الحرم هذا ابن خیر عباد اللّه کلّهم هذا التّقىّ النّقىّ الّطاهر العَلَم عبدالرّحمن جامى (898 ق.) این جریان را چنین به نظم در آورده: پور عبدالملک بنام هشام در حرم بود با اهالى شام مى‏زد اندر طواف کعبه قدم لیکن از ازدحام اهل حرم استلام حجر ندادش دست بهر نظاره گوشه‏اى بنشست ناگهان نخبه نبىّ و ولى زین عُبّاد بن حسینِ على در کساء بها و حلّه نور بر حریم حرم فکند عبور هر طرف مى‏گذشت بهر طواف در صف خلق مى‏فتاد شکاف زد قدم بهر استلام حجر گشت خالى زخلق راه و گذر شامى کرد از هشام سؤال کیست این، با چنین جمال و جلال از جهالت در آن تعلّل کرد وز شناساییش تجاهل کرد گفت: نشناسمش، ندانم کیست مدنى یا یمانى یا مکّى است بوفراس، آن سخنور نادر بود در جمع شامیان حاضر گفت: من مى‏شناسمش نیکو زو چه پرسى، به سوى من کن رو آن کس است این که مکّه و بطحا زمزم و بوقبیس و خیف و منا حرم و حلّ و بیت و رکن حطیم ناودان و مقام ابراهیم مروه مسعى صفا حجر عرفات طیبه و کوفه کربلا و فرات هر یک آمد به قدر او عارف بر علوّ مقام او واقف... «گوشه‏اى از فضایل و احوالات» احترام به مادر ابن خلّکان مى‏نویسد: با این که مادر وى کنیز بوده، زین العابدین بسیار به ایشان محبت و نیکى مى‏کرد تا آنجا که به ایشان گفتند: تو برترین مردمى هستى که به مادرت نیکى مى‏کنى ولى چرا با وى سر یک سفره نمى‏نشینى؟ وى در پاسخ گفت: «از آن مى‏هراسم که لقمه‏اى را برداشته و مادرم به آن نظر داشته باشد.» عبادت وى مالک بن انس مى‏گوید: على بن حسین در شبانه روز هزار رکعت نماز مى‏خواند تا این که از دنیا رحلت کرد. لذا به ایشان «زین‏العابدین» مى‏گویند.« لعِبَر، ج 1، ص 83.» ابن عبد ربّه مى‏نویسد: هنگامى که على بن حسین آماده نماز مى‏شد، لرزه عجیبى وجودش را فرا مى‏گرفت. از ایشان در این باره سؤال شد، فرمود: «واى بر شما! آیا مى‏دانید که من در برابر چه کسى مى‏خواهم بایستم و در برابر چه کسى مى‏خواهم مناجات کنم؟!»« عقدالفرید، ج 3، ص 169» ابن سعد مى‏نویسد: هنگام وضو گرفتن رنگ چهره‏اش زرد مى‏شد. علت امر از ایشان سؤال شد، فرمود: «آیا مى‏دانید در برابر چه کسى مى‏خواهم بایستم؟!« الطبقات الکبرى، ج 5، ص 216» مالک بن انس مى‏گوید: هنگامى که على بن حسین احرام ‏بست، لبیّک اللّهمّ لبیّک را قرائت کرد و در همان لحظه، بیهوش شده و از مرکب خود به زمین افتاد. «تاریخ دمشق، ج 44، ص 163» امام باقر علیه‏السلام مى‏فرماید: پدرم در شبانه روز هزار رکعت نماز مى‏خواند. هنگام وفات گریان بود، به او گفتم: چرا گریه مى‏کنید؟ پدرم فرمود: «اى فرزند! در روز قیامت هیچ ملک مقرّبى و هیچ نبىّ مرسلى باقى نمى‏ماند مگر این که خواست و مشیّت خداوند بر آنها حاکم است؛ اگر بخواهد، عذاب مى‏کند و اگر بخواهد، مى‏بخشد.» «تاریخ دمشق، ج 44، ص 163.» همچنین امام باقر علیه‏السلام مى‏فرماید: هنگامى که سخن از مرگ و آخرت به میان مى‏آمد، پدرم آنقدر گریه مى‏کرد که از گریه ایشان تمامى اطرافیان مى‏گریستند. «تاریخ دمشق، ج 44، ص 163.» طاووس مى‏گوید: شنیدم على بن حسین در سجده چنین مى‏گفت: عُبَیدُکَ بفنائک مسکینک بفنائک فقیر یاربّ سائلک بفنائک. طاووس مى‏گوید: این جملات را حفظ کردم و هرگاه به مشکلى بر مى‏خوردم و این دعا را مى‏خواندم، مشکلم حل مى‏شد.« سیر اعلام النبلاء،ج 4،ص 393» کمک به فقرا ابو حمزه ثمالى مى‏گوید: على بن حسین شبانه مقدارى غذا بر دوش خود گذاشته و در تاریکى شب به صورت مخفیانه به فقرا مى‏رساند و مى‏فرمود: «صدقه‏اى که در تاریکى شب داده شود، غضب خداوند را خاموش مى‏کند.» «تاریخ دمشق، ج 44، ص 166؛ سیراعلام‏النبلاء، ج 4، ص 393.» امام باقر علیه‏السلام مى‏فرماید: پدرم دو مرتبه اموالش را در راه خدا داد و مى‏فرمود: «خداوند، مؤمن گنه کارِ پشیمان را دوست دارد.» «تاریخ دمشق، ج 44، ص 166.» محمد بن اسحاق مى‏گوید: مردم مدینه زندگى مى‏کردند و نمى‏دانستند معاش آنها از کجا تأمین مى‏شود؛ اما با رحلت على بن الحسین غذاى شبانه آنان قطع شد. «سیر اعلام النبلاء، ج 4، ص 393.» شیبة بن نعامة مى‏گوید: بعد از وفات على بن حسین فهمیده شد 100 خانوار را در مدینه اداره مى‏کرد.با این حال، امام سجاد علیه‏السلام یک درهم نیز از بیت المال براى خود استفاده نمى‏کرد. «تاریخ‏دمشق،ج44،ص161» عمر بن ثابت مى‏گوید: هنگامى که على بن حسین رحلت کرد، روى کمر آن حضرت پینه‏هاى زیادى بر اثر حمل غذا براى فقرا دیده شد. «تاریخ دمشق، ج 44، ص 167» حلم و کرم عبدالرّزاق مى‏گوید: کنیز على بن حسین در هنگام شستن دست امام، ناگهان ظرف آب از دستش به صورت حضرت افتاد. امام با حالت ناراحتى به کنیز نگاه کرد، کنیز گفت: خداوند متعال مى‏فرماید: «والکاظمین الغیظ» امام فرمود: خشم خود را فرو بردم. کنیز در ادامه گفت: «والعافین عن النّاس»امام فرمود: خداوند تو را ببخشد. کنیز در ادامه گفت: «واللّه یحبّ المحسنین»امام فرمود: برو تو آزاد هستى. «تاریخ دمشق، ج 44، ص 169؛ آل عمران / 134.» به یاد کربلا امام باقر علیه‏السلام مى‏فرماید: از پدرم درباره بسیار گریستن وى سؤال شد، فرمود: «مرا ملامت نکنید، یعقوب علیه‏السلام یکى از فرزندانش از او دور شد، آنقدر در فراق وى (یوسف) گریست تا چشمانش سفید شد در حالى که نمى‏دانست زنده است یا مرده؛ اما من دیدم چهارده نفر از اهل بیت ما را در ظهر عاشورا ذبح مى‏کردند، آیا ناراحتى و اندوه آنان از قلب من بیرون خواهد رفت؟!»« سیر اعلام النبلاء، ج 4، ص 398.» نتیجه آنچه که از میان اقوال و نظرات گوناگون اهل تسنّن پیرامون امام سجاد علیه‏السلام مطرح شده، ایشان یکى از شخصیت‏هاى بى‏نظیر و برجسته فقهى، اخلاقى در دوران خویش بوده که این نکته در کلام شمس‏الدّین ذهبى کاملاً مشهود است. وى امام را به خاطر جایگاه والاى علمى، اخلاقى، تدبیر و دوراندیشى، مستحقّ امامت و زعامت امر مسلمین مى‏داند: «و کان له جلالة عجیبة و حُقّ له واللّه ذلک فقد کان اهلاً للامامة العظمى لشرفه و سؤدده و علمه و تألّهه و کمال عقله.» سیر اعلام النبلاء، ج 4، ص398 ./1406/9161/خ

مردم به فردی رای دهند که دنیای استکبار از وجود او احساس آرامش نداشته باشد

آیت الله خاتمی: مردم به فردی رای دهند که دنیای استکبار از وجود او احساس آرامش نداشته باشد خبرگزاری رسا ـ‌ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که کاندیدایی که دشمنان نسبت به وی ابراز تمایل کنند در شأن انقلاب نیست، گفت: مردم با حضور گسترده در انتخابات کسی را انتخاب کنند که از جنس انقلاب است. آیت الله سید احمد خاتمی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حضور کیفی مردم در انتخابات را در کنار حضور کمی باشکوه بسیار مهم خواند و افزود: باید در انتخابات گزینه ای را که از جنس انقلاب است انتخاب کرد. عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که در انتخاب افراد باید بصیرت داشت، گفت: مردم گزینه ای را برگزینند که دنیای استکبار از وجود آن احساس آرامش نداشته باشد؛ اگر دیدید دشمنان شما به کسی ابراز تمایل می کنند معلوم می شود که به وی طمع دارند و چنین شخصی در شأن انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست. امام جمعه موقت تهران با تأکید بر این که مشارکت حداکثری می تواند نظام را در برابر مشکلات بیمه کند، ابراز داشت: حضور کمی باشکوه امید دشمنان را به یأس مبدل می کند و به دنیا این پیام را می دهد که مردم ما همچنان طرفدار انقلاب بزرگ و نظام اسلامی هستند. آیت الله خاتمی حضور مردم در انتخابات و پای صندوق های رأی را مانور بیعت با نظام اسلامی توصیف کرد و گفت: هرکس پای صندوق می آید به هر کاندیدایی که رأی دهد معنایش این است که نظام را قبول دارد و در چارچوب آن سرنوشت خود را رقم می زند./928/ت302/ج / پایان خبر / :

حضور حداکثری در پای صندوق‌ رأی از هر چیزی مهم‌تر است

رهبر انقلاب در دیدار قشرهای مختلف مردم: حضور حداکثری در پای صندوق‌ رأی از هر چیزی مهم‌تر است/ درمقابل خواسته‌های نامشروع بیگانگان باید با قدرت ایستاد حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای تاکید کردند: حضور حداکثری در پای صندوق‌های رأی، از هر چیز دیگر برای کشور مهم‌تر است و ملت با حرکت مقتدرانه روز جمعه، ارتباط و اتصال مستحکم خود را با نظام اسلامی اثبات، و دشمن را بار دیگر ناکام و ناامید خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز (چهارشنبه) در خجسته میلاد اسوه «عشق و ایمان و ایثار» حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، در دیدار پرشور هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم، قانون گرایی را گفتمان تحسین برانگیز ملت در انتخابات 24 خرداد خواندند و با تجلیل از شور و شوق مبارک مردم برای شرکت در انتخابات تأکید کردند: حضور حداکثری در پای صندوقهای رأی، از هر چیز دیگر برای کشور مهمتر است و ملت با حرکت مقتدرانه روز جمعه، ارتباط و اتصال مستحکم خود را با نظام اسلامی اثبات، و دشمن را بار دیگر ناکام و ناامید خواهد کرد. ایشان با تبریک میلاد پربرکت حضرت امام حسین (ع) شور و اشتیاق انتخاباتی ملت را نشان دهنده شکل گیری حماسه سیاسی برشمردند و افزودند: حماسه سیاسی از همین امروز شروع شده و انشاءالله روز جمعه با امید، توکل و همت مردم، به نقطه اوج خود خواهد رسید و به معنای واقعی تحقق خواهد یافت. حضرت آیت الله خامنه ای، انتخابات 24 خرداد را برخوردار از رنگ و بویی خاص دانستند و افزودند: دشمنان اسلام و انقلاب و ایران، همه امکانات مالی، رسانه ای و سیاسی خود را بکار گرفتند تا مردم را از نظام جدا و به «انتخابات و دستگاه برگزار کننده آن» بدبین کنند اما ملت روز جمعه با حضور حداکثری در پای صندوق های رأی، ارتباط و اتصال مستحکم خود را با نظام اسلامی اثبات می کند و با نمایش قدرت عظیم خود، دشمن را بار دیگر شکست خورده و مأیوس خواهد ساخت. ایشان، انتخابات 24 خرداد را تجربه ای مهم و بزرگ برای ملت ایران برشمردند و خاطرنشان کردند: حضور یکپارچه، متحد، پرشور، قدرتمند و امیدوارانه ملت در انتخابات و حفظ و تقویت اعتماد متقابل مردم و مسئولان موجب یأس دشمن، کاهش فشارها و از دست رفتن کارایی دشمن می شود. رهبر انقلاب اسلامی روال انتخابات را تا امروز روالی خوب خواندند و افزودند: گفتمان مردم در این انتخابات، قانونگرایی است و همه مردم در همه جا از ضرورت پایبندی به قانون سخن می گویند که این مسئله، بسیار با ارزش و برجسته است. ایشان، با اشاره به لطماتی که به خاطر بی قانونی عده ای در سال 88 به مردم و کشور وارد آمد گفتند: حوادث سال 88 به علت عدم تبعیت و پایبند نبودن به قانون بروز کرد و مردم و کشور از آن بی قانونی صدمات فراوان دیدند. حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: مردم که لطمات و زیانهای آن حوادث را دیده اند و به یاد دارند، در انتخابات پیش رو به قانونگرایی و پایبندی کامل همه به قانون کاملاً حساس هستند و این از پدیده های برجسته ی انتخابات کنونی است. رهبر انقلاب در همین زمینه افزودند: مسئولان و نامزدهای مختلف و محترم هم تاکنون جهات قانونی را رعایت کرده اند که انشاءالله این روند ادامه خواهد یافت. حضرت آیت الله خامنه ای، سخنان هشت نامزد با هشت گرایش و هشت نوع نگاه را در مناظره های صدا و سیما، باعث آگاهی مردم از افکار و دیدگاههای مختلف نامزدها و نشان دهنده آزادی بیان در ایران اسلامی خواندند و با قدردانی از این حرکت مفید و با ارزش رسانه ملی افزودند: تهمت زنندگان به نظام جمهوری اسلامی سالها نعره می زدند که در ایران آزادی نیست و تریبون نمی دهند اما اکنون خجالت زده شده اند. رهبر انقلاب حضور کامل همه جریانهای سیاسی و فکری کشور در مناظره ها و بیان دیدگاههای متفاوت را از نقاط قوت انتخابات امسال دانستند و افزودند: البته من درباره بعضی حرفهایی که در مناظره ها زده شد، حقایق و مطالبی دارم که انشاءالله بعد از انتخابات بیان خواهم کرد اما به هر حال این حرکت خیلی خوب و خوشحال کننده بود. ایشان گرایشهای پرشور مردم در انتخابات امسال را مشابه شور و شوق انتخابات سال 88 خواندند و در عین حال افزودند: خوشبختانه امسال از برخی بی احترامی ها که در سال 88 گاه از سوی برخی هواداران نامزدها در جریان تبلیغات انتخاباتی روی داد، خبری نیست که باید پروردگار را به خاطر این پیشرفت و پیشرفتهای دیگر شکر کرد. رهبر انقلاب اسلامی، حضور حداکثری در پای صندوقهای رأی را مهمترین و اولین توصیه و خواست خود اعلام و تأکید کردند: این حضور عمومی، از هر چیز دیگر برای کشور مهمتر است و به همین علت حتی کسانی که فقط دلبسته به ایران هستند، باید در انتخابات حضور یابند. حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: هیچ کس از تقدیر الهی ملت در روز جمعه خبر ندارد اما منتخب ملت هر قدر با آرای بیشتر و محکم تری انتخاب شود می تواند با قدرت بیشتر در مقابل دشمنان کشور و ملت بایستد و از منافع ملی دفاع کند. ایشان خاطرنشان کردند: عرصه بین المللی، عرصه تعارف و رودربایستی نیست و هر قدر شما ضعف نشان دهید و عقب بنشینید دشمن جلوتر می آید. رهبر انقلاب در اثبات واقعیت یاد شده خاطرنشان کردند: گاهی به خاطر مصلحت، بعضی حرف ها را قبول کردیم اما دشمن پا روی حرف خودش گذاشت و با جسارت بیشتر جلو آمد، بنابراین باید در مقابل خواسته های نامشروع بیگانگان با قدرت ایستاد. حضرت آیت الله خامنه ای پایداری و استقامت در مقابل دشمن بین المللی را نیازمند «اعتماد به ملت شجاع و رشید ایران، اتکاء به عزت ملی، توکل به خدا و حسن ظن به وعده های پروردگار» خواندند و افزودند: باید در راه پرعزتی که ملت و نظام انتخاب کرده اند عاقلانه و مدبرانه پیش رفت. رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان درباره انتخابات ابراز امیدواری کردند: امتحان مهم روز جمعه به فضل الهی و در پرتو حضور پرشور و یکپارچه ملت در پای صندوق های رأی، به آزمون موفق و پیروز دیگری برای ملت ایران و نظام اسلامی تبدیل شود. حضرت آیت الله خامنه ای دربخش دیگری از سخنانشان روز با عظمت سوم شعبان را پرتوی از عظمت قیام بی نظیر حضرت اباعبدالله الحسین دانستند و افزودند: امام حسین علیه السلام برای بقای اسلام و باقی ماندن ظلم ستیزی بعنوان یک اصل در تاریخ بشریت با فداکاری بزرگ و تقدیم جان خود و عزیزان خود و اسارت خانواده و حرم اهل بیت علیهم السلام الگویی پرشکوه و ماندگار در مقابل همه بشریت قرار دادند. ایشان سراسر زندگی امام حسین علیه السلام را درس و الگو خواندند و خاطر نشان کردند: البته عظمت حادثه کربلا و درخشندگی آن به قدری است که همه نورها را تحت الشعاع قرار میدهد. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: مهمترین درس قیام امام حسین علیه السلام آمادگی همیشگی برای اقامه حق و عدل، و مقابله دائم و همه جانبه با ظلم و ستم است. حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: کسی که در مسیر امام حسین علیه السلام قدم میگذارد باید آماده شهادت باشد البته حرکت در این مسیر همیشه به شهادت منجر نمی شود اما در هر حالت موجب سعادت و عزت است. ایشان با اشاره به حرکت قاطبه ملت ایران در مسیر حرکت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام خاطر نشان کردند: ملت ایران با روحیه حسینی و عاشورایی وارد میدان شد و توانست یک بنای ظلم ملّی و بین المللی را ویران و بجای آن یک بنای رفیع اسلامی را پایه گذاری کند. رهبر انقلاب اسلامی افزودند: ملت ایران، این مسیر را تا به امروز ادامه داده است و پیشرفت های ملت نیز به دلیل حرکت در همین مسیر است. حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تفاوت بسیار زیاد ایران 57 با ایران 92 و پیشرفت های چشمگیر در علم، سیاست، امنیت، امید، اعتماد به نفس و تأثیرگذاری در حوادث منطقه و جهان تأکید کردند: ملت ایران اکنون به مرحله ای رسیده است که در مسیر سعادت و عزت پیش می تازد و به فضل خدا این حرکت، پر شتاب تر خواهد شد. ایشان همچنین با اشاره به فضیلت ماه شعبان بعنوان ماه عبادت و توسل و مناجات افزودند: باید از برکات این ماه بزرگ بویژه مناجات شعبانیه برای ارتباط بیشتر با خدا و جلب رحمت و مغفرت الهی استفاده کرد. رهبر انقلاب اسلامی، راه عزت و عظمت ملت ایران را توکل به خدا و ارتباط با پروردگار دانستند و خاطرنشان کردند: نقش ارتباط با معدن نور و عظمت بسیار فراتر از تکیه صرف بر محاسبات مادی و دنیوی است. حضرت آیت الله خامنه ای وضع کنونی دنیای غرب را نمونه غفلت از ارتباط با خداوند برشمردند و افزودند: با این که مستکبران عالم، دارای محاسبات مادی و دنیوی دقیقی هستند اما هر روز مشکلات و ضعف های آنها بیشتر می شود و این مشکلات روزافزون، سرانجام تمدن غرب را از پا خواهد انداخت