گلهای بوستان انقلاب

وبلاگ اطلاع رسانی پایگاه مقاومت شهید دهنوی محله میرآباد ارجمند شهرستان نرماشیر

گلهای بوستان انقلاب

وبلاگ اطلاع رسانی پایگاه مقاومت شهید دهنوی محله میرآباد ارجمند شهرستان نرماشیر

آب زلال حیات

در روایات دینی تعابیر زیبایی درباره ظهور مهدی موعود(عج ) و نجات و رهایی انسان آمده است که از آن جمله می توان از دو تعبیر « روز » و « آب » یاد کرد. زیرا روز با زندگی روشن و گرم ارتباط دارد و شب با زندگی تاریک و سرد. روز به دوران عدالت بنیاد ظهور تفسیر شده و شب به روزگار ستم بنیاد حکومتهای طاغوتی دوران پیش از ظهور.
محمدبن مسلم (راوی معروف ) می گوید : از امام باقر « ع » پرسیدم : مقصود از آیه « واللیل اذا یغشی » (سوگند به شب هنگامی که فرو پوشد همه چیز را) چیست فرمود : شب اشاره به آن است که سد راه علی (ع ) شد و (فروغ روشنی بخش حکومت قرآنی ) او را فرو پوشاند. « والنهار اذا تجلی » (سوگند به روز هنگامی که آشکار شود) روز اشاره به قائم ماست که چون خروج کند دولتش به همه دولتهای باطل چیرگی یابد . (1 )
همچنین تعبیر « آب » و از دست دادن آب و دستیابی به آب گوارا و زلال تعبیر نمادین (سمبلیک ) و لطیف از وضع انسان در روزگاران پیش از ظهور است .
علی بن جعفر برادر امام کاظم (ع ) می گوید : به امام گفتم تاویل این آیه چیست « قل ارایتم ان اصبح ماوکم غورا فمن یاتیکم بما معین : بگو اگر آبتان در زمین فرو رود چه کسی شما را آب روان خواهد داد » (2 )
امام فرمود : یعنی هرگاه امامتان را از دست دادید کیست که امام دیگری برای شما بیاورد (3 )
این دو تعبیر درباره حضور و ظهور امامت در جامعه یعنی تعبیر آب و روز تعبیری بسیار گویا است و ترسیمگر چگونگی حیات انسانی است در دوران پیش از ظهور و پس از آن . زندگی انسان پیش از ظهور زندگی در کویر خشک و بی آب زندگی است یا چون زندگی در شب تاریکی است که راه از چاه باز شناخته نمی شود. زندگی بدون عنصر حیاتی آب همآغوش زوال و نابودی است چنانکه زندگی در شب پویایی و تپش زندگی را ندارد و ایستایی و بی تحرکی بر آن حاکم است . انسان در شب باید پلکها را برهم نهد و از فعالیت و کار دست بشوید و به انتظار سپیده و روشنی به سر برد. و بدینسان و با این تعبیرها وضع زندگی انسان در روزگاران پیش از ظهور امام و راهنما تبیین گشته است . (4 )
پاورقی :
1 ـ بحار ج 51 ص 49
2 ـ سوره ملک (67 ) آیه 30
3 ـ غیبت نعمانی ص 176
4 ـ عصر زندگی ص 237

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد