گلهای بوستان انقلاب

وبلاگ اطلاع رسانی پایگاه مقاومت شهید دهنوی محله میرآباد ارجمند شهرستان نرماشیر

گلهای بوستان انقلاب

وبلاگ اطلاع رسانی پایگاه مقاومت شهید دهنوی محله میرآباد ارجمند شهرستان نرماشیر

نظرات تحلیلگران در باره قدس

تحلیلگران و شخصیت هاى سیاسى نامگذارى روز قدس از سوى امام خمینى (ره) بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران را نقطه عطف مهمى در تاریخ مبارزات ضد صهیونیسم دنیاى اسلام دانستند که به بیدارى امت اسلامى و عربى انجامید. آنان معتقدند حضرت امام(ره) پرچم قدس را در شرایطى به دست گرفت و آن را برافراشت که اعراب این پرچم را برزمین انداخته بودند. به عقیده این تحلیلگران حضرت امام (ره) به قضیه قدس در بین ملتهاى اسلامى عزت داد. امتى که به تاریکى مى گرایید با نداى امام خمینى(ره) بیدار شد و به خود آمد ‎/ نامگذارى روز قدس امیدى دوباره براى زنده نگاه داشتن مقدسات اسلامى جهان اسلام است. آگاهى دادن جهان اسلام نسبت به خطراتى که مسجد الاقصى را تهدید مى کند ، تأکید بر اهمیت بعد جهانى و اسلامى مسئله فلسطین و لزوم مقابله با صهیونیست ها و اعطاى هویت اسلامى به مبارزات ملت فلسطین از مهمترین اهداف نامگذارى روز قدس است. به اعتقاد این اشخاص، امام (ره) در شرایطى این روز را اعلام کردند که کمتر کسى نسبت به این خطرات آگاه بود و مسئله قدس به دست فراموشى سپرده شده بود ‎/ این در حالى بود که اسرائیل و آمریکا تلاش مى کردند تا مسئله قدس و بحران فلسطین را به یک درگیرى عربى ـ اسرائیلى صرف تبدیل کنند.
پروفسور قاسم: ایران جاى مصر را در دفاع از حقوق ملت فلسطین گرفت
پروفسور عبدالستار قاسم استاد دانشگاه النجاح فلسطین گفت که پیروزى انقلاب اسلامى در سال ۱۹۷۹میلادى (۱۳۵۷هجرى شمسى) روزنه امیدى براى بسیارى از فلسطینیان، اعراب و مسلمانان بود، به ویژه اینکه مصر از دایره درگیرى علیه صهیونیست ها خارج شده بود.
وى افزود: بسیارى از ناظران معتقد بودند که ایران جاى مصر را در درگیرى علیه اسرائیل خواهد گرفت و از حقوق ملت فلسطین حمایت خواهد کرد، آنها به خوبى مى دانستند که سخنان رهبر انقلاب اسلامى ایران دور از سازش و آرام سازى است و بر مقدس بودن سرزمین مقدس قدس تأکید دارد و این امر براى طرفداران امام خمینى( ره ) که فکر جهادى داشتند و به نهضت و مبارزه پایبند بودند، امرى مورد تأیید بود.این تحلیلگر سیاسى و استاد دانشگاه فلسطین در ادامه گفت: ایران از زمان اعلام حمایت از حقوق ملت فلسطین تا به امروز هیچ سستى نکرده است و روابط خود را با رژیم صهیونیستى قطع کرد و سفارت اسرائیل در تهران را به سفارت فلسطین تغییر داد که این نخستین سفارتخانه فلسطین در جهان بود.این استاد دانشگاه افزود: جمهورى اسلامى حمایت همه جانبه معنوى خود را از ملت فلسطین اعلام کرد. وى افزود: از سال ۱۹۷۹ تاکنون گروه هاى مقاومت فلسطین از حمایت ایران بهره مند هستند و ایران از حزب الله که امروز بزرگترین قدرت در برابر رژیم صهیونیستى است، حمایت مى کند. پروفسور عبدالستار گفت: روز جهانى قدس تجسم حمایت ایران از مسئله فلسطین است و در این روز فعالیت هاى متعددى براى زنده نگه داشتن قدس در اذهان مسلمانان و اعراب و پایبندى به آزادى قدس انجام مى شود، ایران هر ساله راهپیمایى هاى گسترده اى در این روز برپا مى کند که اندیشمندان، فرهیختگان و سیاستمدارن و همه اقشار مردم در این مراسم شرکت مى کنند. وى گفت: ایران امروز قدرت اصلى در منطقه عربى- اسلامى است که بر استقلال سیاسى خود پافشارى دارد و قادر است که توازن قدرت کلاسیک را به نفع توازن جدید تغییر دهد و هیمنه امریکا و اسرائیل را بشکند. وى در پایان افزود: من در کتاب فروپاشى نظام پادشاهى در سال ۱۹۷۹ نوشتم که رژیم هاى عربى با ایران وارد جنگ خواهند شد زیرا غیر ممکن است که ایران، اسرائیل را به رسمیت بشناسد و به همین دلیل رژیم هاى عربى دست از دشمنى با ایران برنخواهند داشت، رژیم هاى عربى هرگز با ایران رابطه خوبى نخواهند داشت مگر اینکه ایران دست از قدس بردارد.
جنبش جهاد اسلامى: امام خمینى(ره) قدس را درجایگاه اصلى خود قرار داد
شیخ « خضر حبیب» از رهبران جنبش جهاد اسلامى درباره اعلام روز جهانى قدس از سوى امام خمینى (ره) گفت: حضرت امام خمینى(ره) با دقت نظرى که داشتند قدس را در جایگاه شایسته خود قرار دادند و نگاه تمام مسلمانان را به خطرات پیش روى قدس و توطئه هاى صهیونیستى علیه قبله اول مسلمانان معطوف ساختند. خضر حبیب افزود: قدس، عقربه جهت نماى مسلمانان است و مرکز درگیرى جهانى حق و باطل است و امام خمینى با دعوت خود به بزرگداشت قدس و حمایت از آن این بعد جهانى را به قدس داد تا مسلمانان مسئولیت خود را برعهده گیرند و با جوش و خروش حماسى در انتفاضه اى بزرگ به یارى قدس شریف محل عروج نبى بزرگ اسلام بشتابند ‎/
وى ادامه داد : قدس قبله اول و سومین حرم شریف مسلمانان است و بر همه مسلمانان واجب است که به این نداى قدس پاسخ گویند. وى درباره عملیات شهرک سازى و فرایند مذاکره با صهیونیست ها گفت : ما در جنبش جهاد اسلامى به خطر موجود در نقشه هاى صهیونیست ها آگاهیم و از میزان نیات متخاصم آنان باخبریم و از این رو مذاکره با آنان را نمى پذیریم .این رژیم غاصب به خوبى مى داند که قدس محور تمام درگیرى ها و دعواهاست و از این رو مى کوشد هر چه سریعتر این شهر را شکل و شمایل یهودى بدهد و یهودى سازى را کامل کند. وى در ادامه گفت: اسرائیلى ها متأسفانه در سایه درگیرى هاى داخلى و جدایى فلسطینیان مى کوشند هر چه سریعتر قدس را یهودى سازى کنند و اوضاع اشغالگرانه جدیدى را بر منطقه حاکم کنند و با ساخت مستعمره ها به خصوص در اطراف مسجد الاقصى و شهر قدس شمایل این شهر را در نگاه جهانیان یهودى جلوه دهند تا اعراب نتوانند ادعایى داشته باشند و از این رو معتقدیم که مذاکره با اشغالگران تنها سرپوشى براى جنایت ها و پنهان کردن برنامه ها و طرح هاى مستعمره سازى است. شیخ خضر حبیب از سران جنبش جهاد اسلامى فلسطین در پایان گفت : بنابر حقایق مذکور معتقدیم که مذاکره با اسرائیل بیهوده است و خیر و صلاحى از مجراى آن براى مردم به وجود نخواهد آمد. این مذاکرات باید متوقف شود و همگان در یک صف متحد در خندق مقاومت و جهاد بایستند چرا که این تنها راهى است که قدس را به ما بازمى گرداند و این امر در جنگ هاى صلیبى نیز اثبات شد.
رئیس انجمن علماى فلسطین: روز قدس باید انعکاس وسیعى در تصمیم گیرى ها داشته باشد
دکتر«مروان ابو رأس» رئیس انجمن علماى فلسطین و نماینده حماس در مجلس قانونگذارى فلسطین گفت که نامگذارى روز جهانى قدس از سوى امام خمینى(ره) منزلت و جایگاه مناسبى به قدس داد و بایستى این فراخوان امام براى حمایت از قدس انعکاس وسیعى در همه مراکز تصمیم گیرى داشته باشد.وى به مناسبت فرا رسیدن روز جهانى قدس افزود: قدس مستحق توجه و اهتمام زیادى است اما رهبران، علما و صاحبان تصمیم همگى در این باره کوتاهى مى کنند در حالى که قدس نیازمند سیل کمک هاى مالى و جمع زیادى از شهادت طلبان با هدف آزادسازى قدس و به خاک مالیدن پوزه دشمن است. دکتر ابو رأس در ادامه گفت: شایسته است که هر روز و هر لحظه روز قدس باشد و براى آزادى قدس تلاش شود.وى با اشاره به اینکه شعار و محکوم کردن دیگر ارزشى ندارد، گفت: امت اسلامى باید بیدار شود. زیرا آنچه که در قدس و یهودى سازى این مکان مقدس انجام مى گیرد، بیشتر از آن است که تنها بتوان با شعار و محکوم کردن آن را حل کرد.
خطیب مسجد الاقصى: باید همچون امام خمینى(ره) درمقابل قدس مسئولیت پذیر بود
خطیب مسجدالاقصى و مفتى سرزمین هاى اشغالى فلسطین از امت هاى عربى و اسلامى خواست که از شهر مقدس قدس حمایت کرده و توجه بیشترى به آن نمایند. شیخ محمد حسین افزود: جهان اسلام همچون امام خمینى(ره) باید در برابر حمایت از قدس مسئولیت پذیر باشد و هر انسانى در هر جایى از جهان باید براى یارى و کمک به قدس همت کند.
وى همچنین با محکوم کردن فعالیت هاى یهودى سازى قدس و ادامه حفارى هاى سطح زیرین مسجد الاقصى گفت: حفارى هایى که رژیم صهیونیستى انجام مى دهد چیز تازه اى نیست اما این حفارى ها اخیراً افزایش یافته و هدف از آن نیز تخریب این مکان مقدس و برپایى معبد مورد ادعاى آنهاست و ما از همین شهر مقدس از امت هاى اسلامى در سراسر جهان مى خواهیم که براى یارى قدس و مقابله با توطئه هاى رژیم صهیونیستى اقدام کنند.
عضو پارلمان فلسطین: روز قدس مهمترین ابتکار تاریخ کشورهاى اسلامى
اعلام روز جهانى قدس از سوى حضرت امام(ره) در ماه مبارک رمضان که ماه نزول قرآن است یک ابتکار مهم در تاریخ کشورهاى اسلامى است.زهیر رشاد صندوقه مسئول روابط پارلمانى فلسطین با اعلام این مطلب، حمایت از شهر مقدس قدس را وظیفه تمامى مسلمانان جهان دانست و گفت: وظیفه همه مسلمانان در سرتاسر جهان است تا براى نجات مسجد الاقصى که تحت اشغال و حفارى هاى اسرائیل اشغالگر است، بشتابند. وى همچنین از مسلمانان خواست به شهروندان فلسطینى ساکن شهر قدس که تحت محاصره مستعمره هاى اسرائیلى هستند کمک کنند. صندوقه در ادامه با بیان اینکه حمایت از الاقصى زمینه ساز دستیابى به وحدت اسلامى است، گفت: تمامى ملت مسلمان نه تنها براى آزادى قدس بلکه باید به خاطر تمامى مسلمانان جهان متحد شوند. عضو مجلس ملى فلسطین خاطرنشان کرد که با وحدت اسلامى ما مى توانیم به تمامى اهدافمان از جمله آزادى قدس شریف دست پیدا کنیم. وى از امام خمینى (ره) به عنوان بارزترین و مؤثرترین شخصیت در راه آزادى نه فقط کشورهاى مسلمان بلکه در راه آزادى تمامى کشورهاى تحت ظلم و ستم در سرتاسر جهان یاد کرد و گفت: حضرت امام الگوى آزادى و عدالت در جهان بودند.
تحلیلگر فلسطینى: روز قدس زمانى اعلام شد که اعراب دست از حمایت قدس برداشته بودند
طلال عوکل تحلیلگر سیاسى و روزنامه نگار فلسطینى گفت که نامگذارى روز جهانى قدس از سوى امام خمینى(ره) بسیار شجاعانه و در زمان بسیار حساس و مهم تاریخ قدس انجام شد.
وى افزود: امام خمینى(ره) زمانى روز جهانى قدس را اعلام کرد که اعراب دست از حمایت قدس برداشته بودند و امروز بعد از گذشت سال ها همچنان پژواک این فراخوان در میان مسلمانان جهان شنیده مى شود.
این تحلیلگر سیاسى فلسطین در ادامه گفت: امام خمینى(ره) از همان ابتدا نسبت به توطئه هاى اسرائیل براى تغییر چهره اسلامى و نسبت جمعیتى قدس و یهودى سازى این شهر مقدس هشدار داده بود همچنان که امروز مى بینیم قدس با خطرات زیادى مواجه است به همین دلیل روز جهانى قدس مى تواند انعکاس وسیعى در جهان داشته باشد.
تحلیلگر پاکستانى: امام با اعلام روز قدس ثابت کرد که بدون سلاح و با تفکر نیز مى توان اسلام را احیا کرد
رئیس مجتمع امام خمینى(ره) در پاکستان از مسلمانان سراسر جهان خواست تا با شرکت در مراسم راهپیمایى روز جهانى قدس ضمن اعلام حمایت خود از مسئله فلسطین و قدس، یاد حضرت امام خمینى (ره) را جاودان نگاه دارند. سید افتخار حسین النقوى النجفى در آستانه فرارسیدن روز جهانى قدس درباره شخصیت حضرت امام خمینى (ره) گفت: حضرت امام شخصیتى الهى و انکار ناپذیر بودند که پروردگار متعال ایشان را براى هدایت امت اسلامى فرستادند. وى افزود: حضرت امام با هدایت انقلاب اسلامى در واقع اسلامى که در تاریخ به فراموشى سپرده شده بود را دوباره احیا کرد و به جهانیان ثابت کرد که بدون سلاح و قدرت ظاهرى مى توان با اعتماد به خداوند به پیروزى رسید. رئیس مجتمع امام خمینى در پاکستان همچنین گفت: روز جهانى قدس براى بیدارى و آگاهى مسلمین اعلام شد تا اینکه همه بدانند که قبله اول فقط مربوط به فلسطین و اعراب نبوده بلکه متعلق به همه جهانیان است و همه باید براى آزادى آن تلاش کنند. النقوى در ادامه افزود: پس از اعلام روز جهانى قدس همه مسلمین هر ساله در این مراسم شرکت مى کنند تا با اعلام حمایت خود از مسئله فلسطین و قدس یاد امام را جاودان نگاه دارند.وى با بیان اینکه اسرائیل مشکل اصلى در منطقه و جهان است و باید از بین برود، ابراز امیدوارى کرد که منطقه روزى خالى از اسرائیل خواهد شد. النقوى در ادامه پیروزى حزب الله علیه اسرائیل را تداوم تفکر حضرت امام دانست و گفت: پیروزى حزب الله از تبعات پیروزى انقلاب اسلامى ایران بود .وى افزود: این پیروزى نوید دیگرى به مسلمین بود تا از خواب غفلت بیدار شوند و پى ببرند که با تکیه و اعتماد به خداوند مى توان در برابر دشمنان پیروز شد.
مدیر گفت وگوى ادیان شوراى جهانى کلیساها: نامگذارى روزقدس تأکیدى بر اندیشه صلح است
دکتر هانس هوکو مدیر برنامه ریزى گفت وگوى بین ادیان شوراى جهانى کلیساها با اشاره به اهمیت روز جهانى قدس گفت: این روز توجه همه جهانیان را به این نکته جلب مى کند که هنوز هیچ صلحى در بیت المقدس که قرار است شهر صلح براى تمامى جهانیان باشد وجود ندارد.
هوکو افزود: همه اعم از مسلمان، مسیحى و یهود باید تلاش کنند تا صلح در این شهر برقرار شود تا ما شاهد حکمرانى هیچ گروهى بر گروه دیگر نباشیم و فقط خداوند حاکم مطلق باشد.
وى در ادامه گفت: روز جهانى قدس اهمیت زیادى دارد چراکه این روز به ما یادآور مى شود که ما باید تلاش بیشترى براى صلح نماییم. مدیر شوراى جهانى کلیساها با اشاره به شخصیت حضرت امام خمینى(ره) و نامگذارى آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان از سوى وى به عنوان روز جهانى قدس گفت: امام خمینى(ره) معقولانه و با درایتى که داشت با این کار خود طى فراخوانى به همه جهانیان گوشزد مى کند که هنوز هیچ صلحى در بیت المقدس برقرار نشده است و مردم این منطقه هنوز از بى عدالتى و ظلم رنج مى برند. وى در پایان از تمامى جهانیان خواست براى برقرارى صلح در فلسطین و قدس تلاش جدى کنند. هوکو در سال ۱۹۴۶ در سوئد متولد شد و در فرانسه، سوئد، اسرائیل و هند به تحصیلات خود ادامه داد و به عنوان وزیر کلیساهاى سوئد منصوب شد. وى چندین کتاب در مورد مسیحیت و یهود به زبان هاى مختلف نوشته است.
رئیس جنبش توحید مغرب: روز قدس رؤیاى اسرائیل بزرگ را تبخیر کرد
مهندس محمد الحمداوى رئیس جنبش توحید و اصلاح مغرب نیز با اشاره به خروج مفتضحانه رژیم صهیونیستى از جنوب لبنان در سال ،۲۰۰۰ خروج این رژیم از نوار غزه در سال ۲۰۰۵ و شکست اسرائیل در سال ۲۰۰۶ به دست حزب الله در جنگ تحمیلى رژیم صهیونیستى علیه لبنان آنها را پیروزى هاى بزرگى دانست که در نتیجه بزرگداشت روزهایى همچون روز قدس در جهان اسلام به دست آمده است. وى حملات اخیر صهیونیست ها به مؤسسه عمران و آباد سازى مقدسات اسلامى (الاقصى) و مصادره اسناد و مدارکى که ثابت مى کرد صهیونیست ها در ادعاهایشان نسبت به مسجد الاقصى دروغگو هستند را نشانه هاى دست وپازدن صهیونیست ها توصیف کرد.
این فعال مغربى تصریح کرد: به نظر مى رسد پس از این سال ها رؤیاى صهیونیست ها مبنى بر ایجاد اسرائیل بزرگ از نیل تا فرات در حال تبخیر شدن است و این امر میسر نشده مگر با آگاهى بخشى اى که با بزرگداشت روز جهانى قدس در سراسر دنیاى اسلام به دست آمده است.
الحمداوى افزود: شکست پروژه صهیونیستى را مى توان اینک به وضوح مشاهده کرد و عقب نشینى تدریجى این ایده را به نظاره نشست زیرا مقاومت در فلسطین و لبنان همه معادلات آنها را به هم زده است.
عضو شوراى مسلمانان آلمان: روز قدس در اوج و قرار داد اوسلو در حضیض
هادى بریک عضو شوراى مسلمانان آلمان نیز با تقدیر از نامگذارى روز جهانى قدس توسط حضرت امام خمینى (ره) از کوتاهى دنیاى عرب نسبت به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستى در بیت المقدس انتقاد کرد. وى همچنین با انتقاد از فرار رهبران فلسطینى در سال ۱۹۸۲ پس از جنایت صبرا و شتیلا در لبنان گفت این اقدام رهبران فلسطینى فرصتى طلایى به دست صهیونیست ها داد تا هرگونه که دلشان خواست به یهودى سازى مسجدالاقصى اقدام کنند.
وى همچنین با انتقاد شدید از قراردادهاى مادرید و اسلو در سال هاى ۱۹۹۱ و ۱۹۹۳ از مقاومت به عنوان تنها راه بازگرداندن عزت و حقوق از دست رفته فلسطینیان یاد کرد.
بریک نامگذارى روز قدس را اقدامى حکیمانه در جهت احیاى محورى ترین موضوع مسلمانان جهان توصیف نمود.
نویسنده و پژوهشگر ترکیه : مقاومت و بیدارى اسلامى مرهون نامگذارى روز قدس
أحمد فارول نویسنده و پژوهشگر ترکیه معتقد است که قضیه قدس قضیه تمامى مسلمانان جهان است و نامگذارى این روز توسط حضرت امام خمینى(ره) در ایران به خوبى نشانگر اسلامى بودن این قضیه است. وى گفت که قدس امانتى بر گردن مسلمانان است چرا که این شهر قبله اول آنان محسوب مى شود.
این نویسنده ترکیه اى تصریح کرد که متأسفانه برخى قصد دارند از قدس و اینکه در بین کشورهاى عربى قرار گرفته صبغه عربى صرف به این مکان مقدس اسلامى بدهند حال آنکه این قضیه صرفاً مربوط به اعراب نمى شود بلکه قدس متعلق به همه مسلمانان است.
فارول با اشاره به رخدادهاى فلسطین و قدس پس از اعلام روز جهانى قدس توسط بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران افزود: پیروزى هایى که طى سال هاى گذشته توسط فلسطینى ها و جریان مقاومت بدست آمده است تا حدود زیادى مرهون آگاهى بخشى هایى است که با اعلام این روز در نزد افکار عمومى دنیاى اسلام تحصیل شده است. وى گفت: کمترین اثر اعلام روز جهانى قدس این بود که این روز فریاد زد که قدس موضوع صرفاً عربى نیست و این چیزى بود که صهیونیست ها بسیار از آن خشمگین شده اند.
رئیس جمعیت اسلامى آفاق بلژیک : گام دومى که سست برداشته مى شود
احمد طلبى رئیس جمعیت اسلامى آفاق بلژیک نیز نامگذارى روز قدس را راهکار بسیار مؤثرى براى احیاى قضیه قدس در قلب مسلمانان جهان دانست و گفت: برهمه مسلمانان واجب است تا براى آزادى این مکان مقدس از دست اشغالگران صهیونیست گفتار خود را به فعل درآورند. وى با اشاره به اعلام روز جهانى قدس که توسط حضرت امام (ره) اعلام شد، تصریح کرد: طرح اعلام روزجهانى قدس اولین گام در مسیر آزادسازى قدس بود و در دومین گام باید مسلمانان ارتباط خود را براى آزاد سازى این مکان اسلامى اشغال شده تقویت نمایند.
منبع: قدسناا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد